Pages

Ads 468x60px

Wednesday, 27 June 2012

Segmen Ilmiah: Owh!! Ganti Puasa!!

Assalamualaikum pembaca,

Sempena bulan Ramadan yang dah nak kunjung tiba menjengah kita semua ni kan, mesti semua yang belum ganti tu tengah berpusu2 nak ganti balek puasa yang dah tertinggal dulu.. hehe.. sye pon!! Ok, disini sye nak kongsikan sedikit ilmu hasil dari membace buku "Anda bertanya USTAZ AZHAR IDRUS menjawab" tentang persoalan Ganti Puasa ni.. Pinjam ilmu sikit ye ustaz.. :)

PERSOALAN : "Pada tahun lepas, sye tidak sempat habis mengganti puasa, adakah sye perlu mengganti dua kali ganda puasa itu pada tahun ini? Ataupun hanye perlu membayar fidyah?"

JAWAPAN UAI : Sekiranye saudari tidak sempat ganti pada tahun lepas, bermakne saudari wajib ganti puasa itu pada tahun ini dengan jumlah hari yang same iaitu tidak bertambah. Tetapi wajib membayar fidyah di samping menggantikan puasa itu sebanyak secupak beras bagi sehari yang ditinggalkan.

haa.. Sekarang mesti korang semua mane yang tak tau dulu tu dah boleh tau dengan membace entri pendek sye ni kan? (yang dah tau takyah cite laa..) nampak tak sye tak kedekut ngan korang? hehe.. Sharing is Caring la katekan.. Ok, slamat mengganti puasa ye sume!!! Dan semoga dapat meniti Bulan Ramadan yang penuh berkah dengan penuh kekuatan, lg beberape hari je lagi ni.. counting days!!

Terima kasih sudi bace entri kali ini..
Comments
10 Comments

10 comments:

  1. nice entry...pd yg x tau hukum gnti puasa leh tau lepas baca entry nie..hehe

    hepi blogging dear..<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah.. sume akn tahu slps ni ye.. hehe..
      tq sweety singgah <3

      Delete
  2. Alhamdulillah dah selesai ganti puasa. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah,bgus la awk.. tq singgah.. hehe.. :)

      Delete
  3. Kt FB x approved friend request....tu yg sesat smpai ke sini =.="

    ReplyDelete
  4. x lama lagi dah masuk bulan ramadan...

    ReplyDelete

spread love <3

 

Kata-kata Semangat

"jika anda mahukan kejayaan, jgnlah meningglkn sorg drpd kamu berada didlm kegagalan.. biarlah kejayaan itu dikecapi dan dirasai bersama tnpe ada yg terkebelakang.."

"Tanpa keberanian, mimpi takkan bermakna."

"Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa sakit hati."
There was an error in this gadget

Kata-kata Hikmat

"Jika tidak mampu menjadi garam yang memasinkan ikan, jangan jadi lalat yang membusukkannya."

"Jika kita mampu meletakkan diri kita ditempat orang lain, saya yakin manusia tidak akan menzalimi sesama manusia lagi."

"Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan."